V autoškole se učíme automobily řídit, ovšem jen málo kdo vyučuje i to jak máme automobil vlastně používat a jaké postupy jsou správné? Čeho bychom se měli vyvarovat a na co bychom neměli zapomínat.
Mnoho lidí dovede automobil řídit poměrně obstojně, co se týče dodržování dopravních předpisů, předvídání a eliminace chyb. Ovšem mnohdy o tom co řídí, neví vlastně vůbec nic a automobil svým řízením mnohdy i poškozují. Jak bychom se tedy měly o svůj automobil starat?
Stop-Start systém vypínejte!
Proklínaný stop-start systém má v dnešní době velká spousta automobilů. Výrobci si s ním pomáhají k lepším výsledkům emisí oxidu dusíku a tedy i spotřebě paliva. Ovšem laboratorní podmínky jsou jedna věc, ale venku je přeci jen venku a používání auta zde je věc jiná.
V praxi aktivovaným systémem stop-start nic neušetříte, vlastně naopak. Motor je technické zařízení, které má svou životnost. A stejně tak jako neustálým vypínáním a zhasínáním žárovky, žárovka brzy praskne, i motor, který je neustále zhasínán a startován bude mít více technických problémů. Všude se dočtete, že byste měli po jízdě, zejména v režimu zatížení motoru, nechat motor před jeho vypnutím běžet alespoň několik sekund (někdy spíše desítek sekund) na volnoběh, aby se snížila teplota turbodmychadla, přesněji jeho ložiskového uzlu. Problém je, že u naprosté většiny moderních aut se motor samočinně vypne i v případě, že jste před tím jeli třeba po dálnici vysokou rychlostí.
Ale to není vše. Nezapomeňte, činnost stop-startu u manuálních převodovek nutí také k neustálému sešlapávání spojky k nastartování motoru. To vede ke zvýšení tlaku na axiální ložiska křídlové hřídele. Při každém spouštění motoru tak řídící jednotka nastaví mírně bohatší směs, což také není pro automobil dobré.