Věděli jste, že krom samotných automobilů jsou testovány také klíče k nim? Co všechno musí umět, a co musí vydržet?
Automobilové klíče a jejich životnost
Klíč k automobilu je věc, která k vozu neodmyslitelně patří. Je však jen otázkou času, kdy klíče k vozům budou nahrazeny jinými technologiemi. Klíče je přeci jen možné rozbít, nebo ztratit, či někde zapomenout, a co pak? Ovšem tato doba ještě nenastala a jak to tak vypadá nějaký ten rok, ještě nenastane. Klíče se tak vyrábí nadále a nadále jsou podrobovaným nejrůznějším testům. Pojďme se podívat jakým.
Autoklíče jsou například prány, nebo házeny z výšky několika pater. Dále jsou promačkávány nehtem, šlape se na ně, nebo se permanentně otevírají a zavírají. Dále se zkouší to jak se lámou, jak je možné je ohnout a nebo, kolik závaží na sobě unesou.
To co ovšem nejvíce ovlivňuje životnost klíče je jeho tzv. blbuvzdornost. Uživatel například musí být schopen vyměnit baterky svépomocí. Ovšem jak rozebrat klíč, aniž by se poškodil, i proto se do dnešních klíčů často montují akumulátory, které se speciálně ve voze dobíjejí.
Je zajímavostí, že každý z výrobců má rozdílné přístupy k odolnosti svých klíčů. Například jihoevropští výrobci preferují výrobu takových klíčů, které vydrží pád z výšky z 1,5 metru, ovšem Japonci vyžadují, aby jejich klíče byly schopny přežít minimálně 4 metrový pád.
Proč?
Důvodem jsou především finance. Automobilů se vyrábějí miliony a ke každému vozu jsou navíc dodávány dva klíče. A to jsou náklady, které nechce každá automobilka vynakládat.
Odlišnosti se projevují například i u dosahu, kdy evropští výrobci se spokojí s dosahem v řádu jednotek až desítek metrů. Ovšem Američané požadují někdy i stovky metrů, což je dáno především funkcí Panic, díky které se automobil rozhouká a rozbliká.