Jedna z britských pojišťovacích skupin navrhuje, aby byly bezpečnostní asistenty osazeny vlastními hlídači, které budou upozorňovat na jejich nesprávnou funkčnost.

Hlídač hlídače

Britská pojišťovací skupina Tatcham navrhuje zavedení standardizovaného varovného systému, který by měl řidiče upozornit na nesprávné fungování systémů ADAS-tedy pokročilých asistenčních systémů pro řidiče.

Tyto systémy, mezi které spadá například i autonomní nouzové brždění, adaptivní tempomat, hlídání jízdy v pruzích, nebo systémy schopné předcházet srážkám, se stávají součástí stále větší výbavy většího počtu vozidel, což současně znamená, že na ně spoléhá stále větší počet řidičů.

Problémem je ovšem skutečnost, že v případě jejich poruchy na to nejsou řidiči nikterak upozorněni. Proto pojišťovna přichází s návrhem, aby automobilky zavedly standardizovaný signál, který by řidiče na poruchu upozornil.

Mělo by jít o jakousi kontrolku, která by se rozsvítila v případě snížení výkonu či funkčnosti kterékoliv součásti systému ADAS. „Pokud by měl kterýkoliv typ ADAS systému omezený výkon nebo funkčnost, rozsvítila by se kontrolka – stejně, jako kdybyste měli problém s airbagem nebo systémem ABS,“ uvedla pojišťovna Tatcham.

 

Něco takového je poměrně běžní věc, zejména při zimní námraze čelního skla, přes kterou nevidí kamery některých asistenčních systémů. Skupina Tatcham však upozornila na různé senzory a radary ukryté v nárazníku, u kterých může dojít k poškození bez viditelných stop.

 

Důvodem proč s tímto návrhem přišla právě pojišťovna, je to, že tyto senzory mohou představovat šedou zónu pro pojišťovny. Mimo zavedení kontrolky pro varování jejich nefunkčnosti, tak Tatcham navíc požaduje i zavedení standardizovaných oprav vozů s těmito systémy.