Volkswagen brouk je legendou a pojmem mezi automobily a srdeční záležitostí pro všechny jeho milovníky. Pokud se podíváme zpět do historie tohoto unikátního vozidla, tak je nutno konstatovat, že se ve své době jednalo o revoluční auto.
Ovšem nejen v době svého vzniku, i dnes se jedná o velice progresivní a designérsky unikátně řešenou karoserii, která je i na dnešní poměry stále aktuální. Ve třicátých letech 20. století mělo být na objednávku Hitlera vyráběno lidové vozidlo. Zakázky se chopil šéfkonstuktér Ferdinand Porche, který postavil první prototyp a od roku 1938 byla zahájena sériová výroba. Tehdy to bylo nadčasové auto, o kterém mohl těžko někdo předvídat, že původní návrh vydrží ve výrobě neuvěřitelných 65 let. Správný název zní Voslkswagen Type 1, a až v době beetlemanie dostalo toto autíčko lidové označení Brouk.
Bez zajímavosti ovšem není, že již v roce 1923 vytvořil v kopřivnické Tatře tamější konstruktér Hans Ledwinka model Tatra 11 s motorem vpředu, aby v r. 1931 sestrojil prototyp Tatra V570 a o dva roku nato prototyp V570 s proudnicovým designem, kterému se pak prototyp Porsche Type 12 nápadně podobal. Ledwinka použil jako první plochý vzduchem chlazený čtyřválec a stejnou koncepci v r. 1933 Ferdinand Porsche okopíroval v prototypu Porsche Type 32.
VW brouk prodělal v průběhu dlouhých let desítky konstrukčních změn, ovšem linie karoserie zůstala stále stejná. Největšího boomu dosáhl brouk v šedesátých letech 20. století hlavně díky úspěšné marketingové kampani prezentující brouka jako levný, nenáročný a spolehlivý automobil. Vozidlo si získalo oblibu prakticky v celém světě a jeho pověst spolehlivého a nerozbitného vozu snad nejvíce proslavila doba pověstných hipies, kteří si brouka pomalovávali pestrobarevnými květy, které byly symbolem této pohodové doby.
Výhodou brouka je také jednoduchá konstrukce, široká servisní síť na všech světadílech a také nesmírná popularita živená i spoustou jeho kladných filmových rolí.