Zimní pneumatiky jsou nezbytností pro každého zodpovědného řidiče. Ačkoliv většina z nich přezouvá pneumatiky každý rok, tak je stále mnoho řidičů, kteří se pravidelně dopouští zbytečných omylů.

Omyly jsou nejčastěji způsobeny tím, že se řidiči o problematiku pneumatik zcela nezajímají a řeší ji až tehdy, když je v danou sezónu aktuální. Nedostatečnou informovaností často dochází ke škodám, kterým lze snadno předejít.

Pneumatika ContinentalJedním z prvotních omylů je samotné složení pneumatiky a doba, kdy se nasazuje. Všechny pneumatiky nejsou stejné, ale velmi se liší, u zimních je to především ve složení a struktuře. Rozdíl zde nehraje jen hloubka dezénu, ale také složení, které je stavěné na určitou teplotu. Už jen z toho důvodu je nezodpovědné, pokud se po celý rok jezdí na letních pneu, řidič zbytečně riskuje jízdu po pneumatikách, které nemají potřebné vlastnosti pro jízdu po zmrzlém povrchu a za nízkých teplot se chovají jinak, než pneumatiky, které jsou na zimu určené.

Mnohdy je až směšná špatná vlastnost většiny Čechů a tou je výměna zimních pneu na poslední chvíli. Nejen, že se každý dočká nekonečných front u každého autoservisu, ale zároveň se zbytečně řídí jen datem a ne teplotou. Právě teplota by měla hrát prim pro přezutí pneu, ačkoliv je pro mnohé řidiče směrodatné datum 1.11., pneumatiky by se měly měnit klidně i dříve a nejlepším signálem je nutnost oškrabávat okna. Pokud se mráz přichytí na okna vozu, je to jasný signál, že je nejvyšší čas přezout.

 

Jak je to se stářím a s tlakem

Je až paradoxem, jak většina řidičů přistupuje ke stáří pneumatiky. Je možné je skladovat i 8 let, ale i přesto trvá mnoho kupujících na tom, aby měli zimní pneu nejnovější. Nejméně zodpovědné je kontrolování tlaku v těchto pneumatikách, až 9 řidičů z 10 ho nekontroluje vůbec a to je velká chyba. Správným tlakem v zimních pneu se výrazně prodlužuje jejich životnost, proto by mělo být samozřejmostí, že se během sezony tlak alespoň jednou překontroluje.

 

Výběr a označení pneu

Označování pneu je pro někoho oříškem, když se ovšem zasvětíte do této problematiky, jistě to už pro vás problém nebude. Jako příklad si můžeme vzít označení 205/55 R 16 91H tl XL.

215 nám značí šířku pneu v mm, 55 je označením profilu pneumatiky, R – radiální konstrukce, 16 značí průměr ráfku, 91 je nosnostní index, H je rychlostní index, tl značí bezdušovou konstrukci (tubeless) a XL znamená, že se jedná o zesílenou konstrukci.

Ještě je třeba poznamenat základní pravidlo pro zimní pneu, nezapomeňte, že hloubka dezénu je u zimních pneu minimálně 4 mm, u letních je to jen 1,6 mm. Právě hloubka dezénu je často kontrolována policisty při náhodné kontrole.

Pneumatiky by měly být vybírány na místech, kde dokáží i adekvátně pomoci s výběrem. Za nejznámější místo, levného a kvalitního nákupu, se považuje portál www.pneumatiky.cz, kde lze z pneu nejen vybírat, ale lze si nechat i odborně doporučit ideální typ.

Když už je vůz přezutý, tak tím by starosti řidiče rozhodně končit neměly, je potřeba se o pneu starat a to minimálně tím, že se bude kontrolovat, zda jsou v pořádku. Občasná vizuální kontrola by měla pověřit, jestli není pneumatika nějakým způsobem poškozená a pokud je, tak je ideální řešit tento problém co nejdříve, může se tak předejít i nepříjemným komplikacím přímo na vozovce. Rovněž by měla být samozřejmostí kontrola tlaku. Nikdy nekontrolujte tlak na zahřátých pneumatikách a pokud je zahřáté máte, tak po jízdě vyčkejte, než vychladnou, jedině tak budete mít jistotu, že tlak není zkreslený.

Zdroj: Pneumatiky.cz