Určitě jste již slyšeli o možnosti domácího čištění filtru. Víte však jaké jsou výhody i nevýhody podomácku vyčištěného filtru pevných častíc (DPF/FAP filtru)? Filtr pevných častic slouží k zachytávání sazí ve výfukovém systému. V podstatě jeho hlavní funkcí je zadržet saze v tělese filtru a ve vhodný moment (tj. mimo město) je spálit. Cílem emisní normy je čistější ovzduší ve městech.
Jelikož v prostoru DPF filtru, který tvoří jemné sítko, dochází k neustálému hromadění sazí, filtr se časem vždy ucpe.
Nejběžnějším způsobem čištění je tzv. mokré čištění pomocí speciálních roztoků. Jsou to roztoky od výrobců autochemikálií, které slouží právě k rozpuštění sazí. Obvykle se prodávají v 1l, 3l a 5l baleních. Úlohou těchto roztoků je rozpustit saze v prostoru DPF/FAP filtru.
Ideální je celé těleso filtru nastavit tak, aby mohl roztok co nejlépe působit. U některých filtrů je špatný přístup ke keramické mřížce. Právě proto je lepší, když se část filtru odřeže (je potřebné dávat pozor, aby řez byl veden tak, aby se nepoškodilo jádro DPF filtru). Pak je nutné zaslepit dolní konec DPF filtru tak, aby nevytekla tekutina. Roztok se obvykle nechá 24 hodin působit. Následně se vylije. Tehdy je skutečně vidět černou tekutinu.
Pak nastává důležitá část, a to oplachování. Pod tlakem horké vody (wapkou) se vystříkají zevnitř všechny nečistoty/saze. Zde však nastává problém v tom, že jádro DPF filtru tvoří tak jemné kanálky, že nikdy není jisté, zda se Vám podaří všechno vystříkat. Ze zkušeností vím, že po takovém čištění se projde s vozidlem cca 300-10 000 km. Mnohokrát se stává, že se filtr rychle ucpe a pak je nutné celý proces zopakovat.
Nevýhodou kromě nejistého výsledku je i vysoká cena. Cena za speciální roztok je cca 500 Kč/litr. Při práci je běžné, že použijete 3-7 litrů (tj. cca 1500-4500 Kč) + práce mechanika cca 1500-4500 Kč. Cena za toto čištění se tak pohybuje v rozmezí cca 5000-7000 Kč. Jenom málokterý (možná jenom nezkušený) mechanik Vám bude ochoten dát na toto záruku. Sami totiž velmi dobře ví, že účinnost tohoto čištění je velmi krátká. Tzn. že zaplatíte 5000-7000 Kč a po krátkém čase se DPF filtr znovu ucpe. Zde už je opravdu na zvážení koupě nového filtru pevných částic. Ceny z druhovýroby začínají na rozumných číslech cca od 8000 Kč (samozřejmě dle typu vozidla). Přehledně zpracovaný ceník je možné najít i u specializovaného prodejce.
Závěrem už jen tolik, že při čištění DPF/FAP filtru nebo i při jeho výměně za úplně nový kus je nutné v řídicí jednotce vynulovat starý kus (ten ucpaný) a zaznačit tzv. jeho výměnu. V opačném případě si bude řídicí jednotka myslet, že je tam pořád ten ucpaný díl a nebude spouštět jeho regeneraci (může se to jemně odlišovat dle typu vozidla). Další velmi důležitou věcí je nejdřív odstranit důvod ucpání původního DPF filtru, a až pak tam založit nový kus. Nemá totiž smysl měnit DPF filtr, když je např. špatné turbo, přes které proniká nafta/olej do prostoru sítka.
Mimo uvedené je dobré zkontrolovat i všechny snímače tlaku na tělese DPF filtru. Poškozený snímač může totiž znovu způsobit rychlé ucpání DPF filtru. Také se doporučuje výměna lambda sondy a kontrola EGR ventilu.