Škoda Fabia  rallye speciál, tedy speciál vyráběný přesně na míru světové rallye již dlouhou dobu stojí mezi předními vozy své kategorie. Bylo jen otázkou času, kdy se podobné úpravy dočká i nová verze tohoto vozu, která nese označení R5. Už nyní se na něj můžeme těšit ve světových soutěžích, protože tento vůz byl homologován.

Oznámila to divize mladoboleslavské automobilky, která nese název Škoda Motorsport. Ta stojí za konstrukcí doposud nejúspěšnějšího modelu, který pod barvami Škodovky jezdí a který je předchůdcem současné R5 a to Škody S2000. A na nové R5 tedy nyní je, aby tyto velké úspěchy minimálně obhájila.

skfa30_55263a9698467

Vůz je postaven podle regulí třídy R5, což jsou vozy postavené na základě produkčních vozů, jejichž hmotnost je 1230 kg. Dále disponují pohonem všech čtyř kol, sekvenční převodovkou a turbodmychadlem, které přeplňuje benzínový motor o objemu 1,6 litru. Vývoj vozu trval více jak 15 měsíců a při jeho tvorbě asistovali i jezdci jako Jan Kopecký, Esapekka Lappi, Fedy Loix nebo Raymund Baumschlager.

skfa20_55263a967f9db

Do samotné homologace se nové Fábii do kol dostalo asi 10 000 kilometrů, které ujela na nejrůznějších površích a při nejrůznějších klimatických podmínkách. Vůz byl testován u nás, ale také v Řecku, Francii, Itálii, Rakousku, Německu, Španělsku a Finsku. Již nyní se Škodovce hlásí celá řada soukromých sportovních týmů, které by chtěly tento vůz zařadit do své stáje a vkládají tak vozu do rukou maximální důvěru. Už jen proto, že ví, jaký úspěch měl její předchůdce a Škodovka je známá tím, že si dokáže laťku držet hodně vysoko.  Svou roli zde však hraje také pohlednost tohoto vozu, která je nepřehlédnutelná.

skfa40_55263a96ae546

Kdy poprvé spatříme tento nový model na trati, popřípadě kdy se dostane zájemcům do rukou, nevíme. Jisté je však to, že se na obou bodech již usilovně pracuje.