Zní to velmi podivně, ale skutečně vědci zkoumají možnost využití zbytků z kuchyně při výrobě dílů pro automobily.
Silentbloky z rajčat
Pokud se vám v kuchyni hromadí slupky, skořápky a další odpad z kuchyně, pak je dost možná v budoucnu nebudete nosit na kompost, ale budete je odesílat do výroben automobilových dílů.
Američtí vědci momentálně spolupracují s několika výrobci, se kterými řeší možnost využití rajčatových slupek, vaječných skořápek a dalšího biologického odpadu při výrobě dílů. Součástky z těchto materiálů by měly být ekologičtější a hlavně levnější na výrobu. Navíc by mohly déle vydržet.
Experti věří, že například rajčatové slupky jsou natolik pevné, aby je šlo využít v dílech jako jsou silentbloky podvozku či motoru, pneumatiky, hadice a další podobné komponenty. A to samé by mělo platiti i o skořápkách. Obě suroviny by mohly snížit množství sazí, které se v automobilovém prostředí momentálně využívá.
Tyto experimenty však nejsou zdaleka prvními. Již v roce 1941 podobně experimentoval Henry Ford, který vyráběl plastovou karoserii ze směsi přírodních materiálů. Přesné složení dnes již není známo, ovšem nakonec měly být použity i sójové boby, pšenice a konopí. Relativně ekologická byla i karoserie legendárního Trabanku, jehož Duroplast byl pryskyřičný plast vyztužený bavlnou a lnem.
A proč vlastně vědci usilují o dosažení takových materiálů? Důvodem je ekologie a také problém s přicházejícím carsharingem, který bude opotřebovávat vozy v daleko vetší míře, než se tomu děje dosud. Automobilky tak budou potřebovat materiál a komponenty, které vydří stovky tisíc kilometrů a již nyní se dokonce mluví o materiálu, který zvládne až 1,6 milionu ujetých kilometrů.