Taky nesnášíte tu chvíli, kdy v zimě přijdete k zamrzlému vozu a víte, že vás čekají jen problémy? Chlad, led a sníh mohou velmi znepříjemnit nástup, startování i jízdu na zmrzlém povrchu. Máme pro vás tři věci, které vám pomůžou zlepšit komfort cestování vozem v zimních měsících.
Zimní pneumatiky
Pneumatiky se zimním vzorkem by měly být pro každého naprostou samozřejmostí. Bez nich by žádný řidič neměl vůbec vyrážet na zamrzlé nebo zasněžené silnice. Protože si jsou řidiči této povinnosti většinou vědomí, zrekapitulujeme jen ty nejdůležitější body: povinnost platí od 1. listopadu do 31. března v případě, že je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, případně lze předpokládat vzhledem k povětrnostním podmínkám, že tato vrstva vznikne.
Je třeba si také hlídat, že dezén pneumatiky má dostatečnou hloubku, u zimních pneumatik platí, že by měl být alespoň 4 mm (u osobních aut). Pokud tuto povinnost nerespektujete, riskujete, že dostanete pokutu až 2000 Kč. Ale především riskujete zdraví své i ostatních spolucestujících ve voze.
Systémy proti smyku
Smyk patří mezi nejnebezpečnější situace, kterým můžete být vystaveni v zimním provozu. Pravděpodobnost, že se vůz stane neovladatelným, ovlivňuje několik faktorů: stav vozovky, styl jízdy řidiče, technický stav vašeho auta a v neposlední řadě jeho vybavení. Myslete na své bezpečí ještě před tím, než vyrazíte na zmrzlou cestu, a to při výběru a nákupu vozu.
Vozy ŠKODA i Volkswagen jsou maximálně vybaveny, aby vám pomohly předcházet vzniku smyku. V případě, že k němu i tak dojde, pomohou vám rychle znovu nabýt kontrolu nad vozem. Patří sem například systém ABS (protiblokovací brzdový systém, který zabrání zablokování kola při brždění a tím také ztráty přilnavosti pneumatiky k silnici), ASR (protiskluzový systém regulující hodnotu prokluzu kola při rozjezdu) a ESP (elektronický stabilizační systém umožňující předcházet riziku smyku).
TIP: Pokud chcete maximálně snížit riziko smyku, při nákupu vozu se zaměřte na nabídku novějších aut. V případě ojetých vozů se vyplatí vybírat z nabídky ročních vozů, které vynikají pokročilou výbavou, skvělým technickým stavem, minimálním nájezdem, a přitom skvělou cenou.
Vytápění ve vozech
Pokud patříte mezi věčně zmrzlé řidiče, doporučujeme se při nákupu auta zaměřit na jeho výbavu spojenou s vytápěním.
Pár prvků vás může těšit celou zimu: vytápění sedaček je skvělým způsobem, jak během chvilky zahřát řidiče i spolujezdce. Jedná se dokonce o ekonomičtější a efektivnější variantu vyhřívání, než když se snažíte vzduchem zahřát celý prostor auta.
Druhým praktickým prvkem je vyhřívání zadního a čelního skla. Vyrábí se ve dvou variantách: první jsou tenké drážky zalisované do skla, které jsou pro lidské oko téměř neviditelné, přitom během chvilky dokážou roztopit vrstvu ledu na skle. Koncern Volkswagen také propaguje bezdrátové vyhřívání skel, které funguje na základě tenké vodivé vrstvy stříbra, která je vložená do struktury skla. Vyhřívání funguje podobně, ale vrstva stříbra má i další výhody: v léta odráží sluneční záření a udržuje vůz naopak v chládku.
Nejpokročilejším systémem je nezávislé topení. Díky němu můžete na dálku zapnout vyhřívání interiéru vozu a motoru, a to ještě předtím, než k vozu přijdete. Zahřátý motor lépe startuje a při jeho zažhnutí spotřebujete mnohem menší množství paliva. Nezávislé topení je většinou možné zapnout na vzdálenost až jednoho kilometru, případně ho zapnout na ovládacím panelu přímo v autě. Fajn vychytávkou je možnost nastavit si začátek vyhřívání na určitou hodinou, například na chvíli vašeho ranního odjezdu do práce.