Automobilka Mercedes-Benz oslavuje letošní rok 120. výročí své existence a v rámci těchto oslav o sobě dává dost výrazně vědět připomínáním nejrůznějších slavných vítezství, lámáním rychlostních rekordů a předvedenou parádou na festivalu rychlosti v Goodwoodu.
Jako další pokračování těchto oslav se rozhodla zúčastnit se letošního Pebble Beach Councours d’Elegance, který se pořádá v polovině srpna. Pro tuto jedinečnou událost si Mercedes připravil také jedinečný vůz. Je jím Mercedes 1914 Grand Prix, který zvítězil v Lyonu. Avšak tou největší hvězdou bude aerodynamické kupé z konce třicátých let.
Mercedes-Benz 540 K Streamliner byl vyvíjen v letech 38 a 39 minulého století. Jeho hlavním úkolem bylo být co nejaerodynamičtější. Jelikož v této době ještě neexistovaly aerodynamické tunely a proudnicové linie vozu, je jeho vzhled výsledkem mnoha hodin výpočtů a měření. Vedle aerodynamiky, vůz vyniká také velmi nízkou váhou a to díky využití hliníku při jeho konstrukci.
Motor poskytuje výkon 85 kW a byl schopen jet rychlostí až 185 km/h. Důvodem pro konstrukci takto náročného vozu, plného aerodynamických záhybů a speciálních performací, nebyl rozmar jednoho ze zákazníků Mercedesu. Cílem vývoje bylo totiž nasazení do dálkového závodu Berlín-Řím. Závod byl naplánován na rok 38, avšak byl přesunut na rok 39, ve kterém také vypukla válka, a proto byl celý zrušen.
Vůz se tedy svého účelu nikdy nedočkal. Avšak ve vitrínách také nikdy příliš nezahálel. Od roku 1939 totiž sloužil společnosti Dunlop k testování nových vysokorychlostních pneumatik. Po válce byl vůz odstaven a dochován až do současnosti. V té také prošel rozsáhlou renovací, která má skvělý výsledek a díky tomu nyní nastal čas, aby se poprvé ve své historii dočkal představení široké veřejnosti.