Dnešním trendem v automobilovém průmyslu je snižování objemu motorů a přidávání turbodmychadel. Zní to vcelku jednoduše a pro nezkušeného majitele vozu dost idylicky, avšak někdy se vlastnictví vozu s turbodmychadlem stane doslova noční můrou. Přidá sice dost výkonu a vylepší dynamické vlastnosti automobilu, avšak jde o dost složité technologické zařízení, které se může vcelku snadno rozbít.
Proč v autě vlastně je?
Hlavním důvodem přeplňování je obecně nátlak byrokratických složek na snížení spotřeby a tím pádem i emisí. Menší motor s turbodmychadlem totiž dokáže podávat odpovídající výkony v nižších otáčkách, což pochopitelně znamená menší spotřebu paliva a také nižší emise skleníkových plynů. Taková je teorie v normovaném testu, avšak v praxi bývají přeplňované motory daleko více žíznivé, a navíc i více poruchové.
Můžete stáhnout po úplně novém kusu
Jak už bylo řečeno, turbodmychadlo je složité zařízení, které se čas od času rozbije. Nemusíte kvůli tomu vyměňovat celý motor nebo dokonce prodávat celé auto. Jednoduše si pořídíte novou součástku, která bude přesně pasovat právě na váš agregát. V nabídce se totiž nabízí celá řada specifikací, protože každá automobilka má provedení turbodmychadla maličko jiné. Podobnosti najdeme pouze u koncernových motorů, jako například u agregátu 2.0 FSI Volkswagen Group.
Do jeho výměny se rozhodně nepouštějte
Pokud nejste zkušený a velice šikovný mechanik, do domácí výměny turbodmychadla se rozhodně nepouštějte. I když si pořídíte repasované turbodmychadlo, přenechte veškerou práci odborníkům. Ti nejen poškozenou součást motoru vymění, ale navíc zajistí i její perfektní seřízení a vyladění. Není totiž nic horšího, než když turbo zabírá ve špatných otáčkách, a navíc s obrovskou prodlevou, která nesvědčí ani motoru, ani cestujícím. Na tyto výkonové mezery jsme byli zvyklí na počátcích turbo éry a nikoliv dnes.
Pokud se vám v autě rozbije turbodmychadlo, rozhodně neházejte flintu do žita. Stačí ho pouze vyměnit nebo repasovat a váš plechový miláček bude vesele brázdit české komunikace.