Konec zimy, alespoň kalendářně, je tu a s ním přichází nutnost opět přezout svůj automobil a vyměnit zimní pneu za letní. Pro mnohé je ovšem tato činnost nedůležité a zimní pneumatiky na svém vozu nechávají celoročně. To je ovšem chyba, která by se nemusela příliš vyplácet a my si nyní řekneme proč.

Stejně tak jako jsou zimní pneumatiky koncipovány do podmínek panujících přes podzim a zimu, jsou i letní pneumatiky stavěny na podmínky jara a léta. Každá pneumatika je tak funkčních ve specifických podmínkách, ale jakmile se tyto podmínky změní, její funkčnost klesá až o několik desítek procent.

252286

Zimní pneumatika v letě nedokáže tak efektivně odvádět vodu a tak, při prudkém brždění, nedovedou zastavit vůz tak efektivně, jako pneumatiky letní. Pokud se v takovéto situaci navíc setkáte s řidičem, který je obutý do letních pneumatik, jeho brzdná dráha bude neúměrně kratší té vaší, a selský rozum a jednoduchý výpočet poslouží k vyvození toho, jak takováto situace může dopadnout. Jedná se sice většinou jen o pomačkané plechy, ale komu by to za to stálo.

pneu_letni

Tomuto faktu, dávají zapravdu i testy, které provedl Autoklub ČR. Ten zjistil, že některé pneumatiky jsou schopny při stokilometrové rychlosti, snížit délku brzdné stopy, až o 20 metrů, což už je znatelná délka. Zimní pneumatiky způsobují také zhoršené ovládání vozu a v limitních situacích dochází dříve k nedotáčivosti. Díky měkčí směsi se zimní pneumatiky v létě také mnohem rychleji opotřebovávají, jsou daleko, více hlučnější a dokonce navyšují spotřebu vozidla.

U90_fff(2)

Takže se s příchodem dubna připravte na přezutí do letního. Uděláte tím dobře nejen pro své vozidlo, peněženku a i samotné pneumatiky, ale také pro svou bezpečnost. A u té je nějaké šetření vždy naprosto nemyslitelné a zcestné. Nemyslíte?