Každé historické období posledního století má svá nejlevnější vozidla, obvykle masivně vyráběné modely, které se vryly do srdcí mnoha uživatelům především nízkými cenami a spolehlivým chodem. Dnešní TOP 9 nebude snobsky zapáchat, ale zaměří se na skromnost a na vychutnání si vzpomínek na vozy, které opravdu něco znamenaly.
Všechny vozy si představíme s dolarovou, někdy i korunovou a jinou, cenovkou. Berte prosím v potaz, že se kurz se dříve stále měnil a tak i zdánlivě levné auto mohlo být nesrovnatelně dražší. Ještě než s naším žebříčkem začneme, tak pro srovnání je na západě nejlevnějším novým vozem Nissan Versa, za 12780 dolarů, tedy v přepočtu za více než 255 tisíc korun. To je velmi silný nepoměr ve srovnání s nejlevnějšími vozy minulosti. Jsou vozy, které si možná ještě pamatujete, ale zcela jistě mezi nimi najdete oslnivá vozítka, která neznáte ani z muzeí.
1. Tata Nano
Jedná se o aktuálně nejlevnější nový vůz na celém světě, lze ho v Asii pořídit za cenu v přepočtu kolem 50 tisíc korun. Svým výkonem připomíná spíše moped, ale v nebezpečných podmínkách indických vozovek je nesrovnatelně bezpečnější.
2. Banner Boy Buckboard
Na dnešní poměry srandovní vozítko, které je hodně vzdálené Ariel Atomu, ovšem dokázalo splnit svojí úlohu. Cenovka 3150 dolarů mluví za vše, v našich končinách tehdy nedostupné zboží.
3. Eshelman ASC
Pravděpodobně ho neznáte, jde spíše o recesi, ale o velmi oblíbenou recesi, kterou jste mohli pořídit kolem roku 1953 za částku 3455 dolarů. Maximální rychlost 40km/h.
4. Záporožec 968
Ukrajinská pýcha 70. let pomohla s motorizací Sovětského svazu, ovšem později zdobila už jen skládky. Záporožec byl dostupný za cenu kolem 3500 rublů, ovšem rychle ho nahradily dražší, ale výkonnější Žiguly.
5. Ford Model T
Vůz, který přepisoval historii, byl vyráběn sériově a uspokojil tak široký trh. V roce 1923 jste ho mohli zakoupit za 3895 dolarů.
6. Peel P50
Pouze vyvolení mohli během květinové éry pozorovat toto vozítko. Jeho cena byla 4420 dolarů a do města se zdálo jako nejlepší řešení s nízkou spotřebou.
7. Fiat 500 Topolino
Modely tohoto vozu byly určeny Italům, během 2. světové války. Některé zdroje uvádí cenu 5400 dolarů, ale jak to bylo ve skutečnosti? Kdo ví..
8. Daihatsu Ayla
Konečně opět současnost. Indonésie potřebuje levná auta a toto splňuje požadavky ve všech směrech, především s cenovkou zhruba 125 tisíc korun. Nejedná se o žádnou pastvu pro oči, obsahuje 1,0 litrový 3-válec a svojí bezpečností by se na evropský trh nikdy nedostal.
9. Morris Minor
Morris byl sice levným autem, ale ne tolik levným, aby se dostal dále, než na britský trh. V roce 1968 se jeho cena pohybovala kolem 12500 dolarů. Pro Evropu ne moc populární volba.