Spousta z nás dávno ví, že dieselové motory produkují nespálené pevné látky, v nichž se nachází částice uhlíku velké několik setin mikrometru. „Obyčejný“ katalyzátor je nezachytí, za tímto účelem je do automobilů s dieselovým pohonem montován filtr pevných částic. Jeho účinnost při zachycování nespálených částic je v nejlepším případě až neuvěřitelných 99 %.
Regenerace DPF
Filtrační systém pracuje s filtrem, vložkou složenou z keramických nebo kovových vláken. I tady je ale kapacita omezena a časem se zanese, naplní. Řídicí jednotka by měla správně vyhodnotit situaci a dát pokyn k aktivní regeneraci. Jak spustit regeneraci DPF? Aktivní regenerace DPF filtru představuje vypalování sazí ve filtračním systému za pomoci výfukových plynů. Jejich teplota se při tomto procesu díky řízeným změnám v chodu motoru zvýší na více než 600 °C.
K regeneraci dojde při najetí 400 – 1000 km a k jeho chodu jsou nutné speciální podmínky. Těmi jsou alespoň 15 minut trvající plynulá jízda při středních otáčkách motoru, ideálně se zařazeným vyšším převodem. Pokud řidič opakovaně pomine výstražné znamení o nutnosti provést aktivní regeneraci, může dojít k ucpání filtru a omezení výkonu motoru, až nejhůře k jeho zničení.
Kdy pořídit nový filtr?
Filtr může být ucpaný už po ujetí 50 000 km, zvláště pokud jezdíte po městě. Mimo město po dálnici může filtr vydržet i více než 100 000 najetých km. Když se vám filtr ucpe, můžete koupit nový, nebo nechat ucpaný vyčisti. Filtr pevných částic cena je asi 400 – 500 euro, u aut s vyšším objemem počítejte i s částkou více než 2 000 euro. Čištění filtrů provádí specializované společnosti, a protože je cena přibližně 200 euro, tato investice se vám určitě vyplatí.
Více informací i aktuální kapacitu pro vyčištění vašeho flitru pevných částic zjistíte na webových stránkách dpfpro.sk. Neváhejte její pracovníky kontaktovat, budete jistě spokojeni.