První prototyp traktoru, který nakonec dostal jméno Zetor, vznikl po válce, na konci roku 1945. Sériová výroba Zetor Z-25 začala 17. srpna 1946. Věřili byste, že tyto traktory dodnes jezdí? Ne v zemědělských družstvech, ale u soukromníků, kteří si je hýčkají. Jde o nádherné veterány, na které pak navázaly další, novější modely Zetorů. A jezdí i díky náhradním dílům, jež dodává i Nekvinda-obchod.cz.
Díky dostupným náhradním dílům mohou staré Zetory nadále sloužit
Většinou je už nenajdeme v zemědělských družstvech, ta je nahradila modernější technikou, často však pomáhají na vesnicích při stavbě, vyvážení odpadu, při kompostování, těžbě i svážení dřeva, ale i na větších zahradách či v sadech. Čeští kutilové, kterým elektronizace automobilové technicky už neumožňuje vnášet svůj um do moderních automobilů, se mohou realizovat na Zetorech.
Ještě před nedávnem měly staré součástky cenu zlata
Zetory se kupovaly třeba i jenom na součástky. Dnes i ty, které se již považovaly za neopravitelné, opět jezdí. Nekvinda dodává náhradní díly Zetor hodící se pro traktory tříd UŘI, UŘII, UŘIII a UŘIV. Těm, kteří doma Zetor mají, nebo do zemědělské techniky vidí, není nutné říkat, co tyto třídy znamenají. Pro ty ostatní drobné vysvětlení.
Vyznáte se v Zetorech?
Zkratka UŘ je označením pro tzv. Unifikovanou řadu Zetorů. První se začala vyvíjet v 1957. Představuje několik modelů s dvouválcovými, tříválcovými i čtyřválcovými motory. Postupně vznikaly další řady. Ta čtvrtá je z let 1980 a 1981. Na unifikované řadě UŘII se začalo pracovat v roce 1960. Jednalo se o stroje s poměrně velkými výkony. Na UŘIII se pracovalo od roku 1972, ale sériová výroba na sebe nechala čekat skutečně dlouho. Začala až v roce 1992. Vzpomenout je zapotřebí i jednotnou lehkou řadu Zetorů označených jako JRL. Ta se vyrábí od roku 2004. V současnosti vyrábí Zetor celkem osm řad traktorů: Crystal, Forterra, Proxima, Major, Hortus, Utilix, Compax a Primo.