Zavřete oči a představte si automobil za 50 let. Jaký vydává zvuk? Bzučí jako malá elektrická včelka, nebo burácí díky starému dobrému konvenčnímu motoru? Mnozí se přiklánějí k první variantě, ale bude tomu opravdu tak?
Kam spějeme?
Automobilky v současné době jdou vstříc absolutní elektrifikaci svých vozidel. Vše co je zelené, úsporné a malé berou automobilky všema deseti, ovšem je to správná cesta? Čistě elektrické motory či plug-in hybridy se plíživě dostávají na první místa výrobních příček a klasickému motoru zvoní umíráček. Ovšem Achates Power se rozhodlo, že konvenční motor si ještě do kouta sednou nepůjde!
Tato společnost totiž pracuje na spalovacím agregátu jehož koncept je naprosto přelomový. Jak jistě víte, tak většina přímovstřikových jednotek pracuje na principu stlačení vzduchu pístem a následném vstříknutí benzínu. Achates Power přišla s řešením, kdy do jednoho válce umístila dva protilehlé písty, které pracují proti sobě, což vám skvěle předvede přiložené video. Kompresní prostor vzniká uprostřed válce a v ukázaném případě se nejedná o čtyřtakt, ale o dvoutakt.
Vždyť už to tu bylo!
Je jasné, že si asi nyní říkáte, že to zase tak revoluční myšlenka není, vždyť první protilehlé písty byly použity již na konci 19. století a využívala jsi například společnost Junkers ve svých leteckých motorech. Ovšem později bylo od této konstrukce ustoupeno, a to z toho důvodu, že celý provoz byl velmi neekonomický a problematický.
Achates Power však nesouhlasí a vyvinula takovou konstrukci, která dosahuje až o 30% lepších výsledků co se spotřeby paliva týče, než běžné motory. Navíc je jejich nový typ motoru poměrně malý a také velmi lehký. Zároveň však společnost přiznává, že motor je mnohem náročnější vyrobit a od toho se zcela jistě bude odvíjet i následná cena. Takže ono to s tou revolucí asi nebude zase tak horké.