Skandál, který se točil kolem automobilky Volkswagen vyvolal ve světě motorových vozidel malé pozdvižení. Na jeho základu totiž začala řada automobilek měnit své strategie a zahájila strategii downsizingu. Jak se ovšem zdá, tyto časy jsou pryč a automobilky opět začínají zvětšovat.
Downsizing postihl jak spalovací, tak i vznětové motory. Například Volvo začalo své velké SUV modely vybavovat přeplňovanými dvoulitrovými čtyřválci a stejně začal činit i sám Volkswagen. Fiat dokonce zahrnul do své nabídky i dvouválcové motory a svým způsobem se začaly přizpůsobovat všechny automobilky z Evropy.
Čas však ukázal, že se nejednalo o zcela ideální řešení. Downsizing totiž dosáhl té nejvyšší únosné meze. Malé motory sice vykazovali skvělé výsledky v laboratorních testech, ovšem praxe v provozu ukázala, že jsou velmi nevhodné. Jejich majitelé totiž spotřebují mnohem více paliva, což nedělá dobře ani životnímu prostředí, ani našim peněženkám.
Postupem času, kdy se výrobci snažili co možná nejvíce podřídit emisním normám neustálým zmenšováním se však ukázalo, že se nejedná o lepší cestu. A řešení? No přeci upsizing. Výfukové a mechanické přeplňování zcela jistě zůstane i nadále, ovšem zdvihové objemy porostou Proč?
V první řadě kvůli Nox, těmto testům se podrobí všechny vozy, které budou nově uváděny na trh a všechny budou muset od roku 2019 vyhovovat. O dvě léta později se pak bude zaměřovat na skleníkové plyny, tedy produkci CO2. Produkci oxidu uhličitého nelze příliš dobře eliminovat a trend, který v poslední době nastal, by nové vozy velmi brzy zahnal do kouta, a tak se upsizing opět vrátí.
U Volkswagenu například 1.4 TDI zcela zmizí a bude nahrazen čtyřválcovou šestnáctistovkou. A podobné změny chystají i další automobilky.
Jedná se o velkou výzvu, ale ta největší je ještě čeká. Tou bude kompletní elektrifikace a hybridizace nabízených modelů. A tehdy se teprve začne dělit zrno od plev. Tak uvidíme.